Liberalisme og kapitalisme
Originalt af Rasmus Koberg Christiansen, Line Groes, Liselotte Klint, Joachim Ohrt Fehler, Katrine Mortensen og Nikolaj Nørgaard.
Denne version er omskrevet og redigeret til webbrug af Joachim Ohrt Fehler.
Liberalisme har været en væsentlig del af grundlaget for kapitalisme
i de vestlige, industrialiserede samfund. Den kan således betragtes som en slags
"meta-ideologi", der indeholder en bred variation af rivaliserende ideologier.
Da liberalismen for alvor vandt politisk
indpas i starten af det 19. århundrede, var den grundlæggende tanke
en laissez-faire kapitalisme, der forudsætter en minimal statslig indblanding.
Staten bliver minimeret til en 'nattevogter-stat', hvis eneste funktion er en
beskyttelse af samfundsborgernes mest basale rettigheder (Heywood,1997,p. 45).
Liberalisme stammer fra det franske ord liberté som betyder frihed. Individer
skal være frie til at handle som de har lyst til, dog indenfor lovens
rammer. Staten udfylder sin rolle ved at sikre, at det ene menneskes
udøvelse af frihed ikke krænker et andets.
Liberalisme består af mange
forskellige principper. En grundlæggende antagelse for liberalismen er
individualisme, der har en forudsætning om mennesker som individer, fremfor
dele af en gruppe. De enkelte individer træffer selv de beslutninger,
de føler er rigtige og definerer selv den moral de handler udfra. Dette
har bevirket, at nogle anklager liberalismen for havende moralsk neutralitet,
da den ikke fordrer nogen form for moral. Hvis alle individer handler egoistisk
og egennyttigt, vil den konkurrence de udøver med hinanden, skabe den
dynamik og vækst samfundet har brug for. Individualismen har til mål
at have et samfund, der skaber rum og frihed for det enkelte individ til at
udfolde sig, ellers vil væksten i samfundet stagnere (Heywood, 1997, p.
42).
En af de teoretikere, der har bernærket
sig indenfor den klassisk liberalistiske tankegang, er Adam Smith. Han så
markedet som en mulighed for mennesker til at få dækket egne behov
gennem at udfylde en egennyttig funktion. Gennem at arbejde for sine egne behov,
var man altså med fil at producere goder, andre fik glæde af. Dette
gav mulighed for en øget arbejdsdeling, hvilket han så som den
mest effektive måde at generere en produktion, der kunne dække samfundets
behov. Distinktionen mellem egne interesser og samfundets blev altså ophævet.
Det som gjorde markedet så effektivt var, at det forenede egeninteresser
og samfundsinteresser, samt egoisme og hensyntagen til andre uden at for eksempel
staten behøvede at gribe ind. Med hensyn til de svagest stillede mente
han også, at markedet ville komme dem til gode (Fink m.fl., 1993, p. 203).
På dette punkt giver marxismen en kritik af kapitalismens manglende mulighed
for at hjælpe de svageste.
Joseph Schumpeter, beskæftiger
sig med det økonomiske skift fra små- til storkapitalisme. Generelt
er han meget positiv overfor kapitalismen og bygger forklaringsmodeller op for
nogle af de tendenser, andre påpeger som problematiske ved kapitalismen.
Han beklager dog de politiske, sociale og psykologiske kræfter, som driver
storkapitalismen mod en evt. destruktion og til socialismen som kapitalismens
arvtager (Elliot, 1996, p. 33).
Schumpeter mener, at kapitalismen
ikke kun giver en fantastisk vækst, men også forsyner samfundets
masser med goder. Problemerne ved kapitalismen er konjunktursvingninger, arbejdsløshed,
monopoler og ulighed. Disse problemer har dog grundlæggende en kort levetid,
og er den pris, som samfundet er nødt til at betale for kapitalismen
langtidsvirkende dynamik, vækst og udvikling. Han har grundlæggende
et meget positivt syn på kapitalisme, som bidragende til civilisationen,
med meget andet end økonomisk vækst. (Elliot, 1996, p.38)
Schumpeter mener, at der grundlæggende
eksisterer to typer mennesker; entreprenører og de andre. Disse entreprenører,
er dem der kommercielt introducerer nye ideer og anden innovation. De er i kontrast
til det menneskesyn, der findes indenfor en keynisianistisk tankegang, idet
de er villige til at tage store chancer, som er risikable. De er villige til
at bevæge sig ind på det ukendte, i modsætning til at holde
ved fasttømrede vaner. Entreprenøren vil tage store chancer i
håb om ualmindelig stor profit. Han er en heroisk figur, som udviser mod
og handlekraft og vilje til at skabe sit eget 'kongerige', og er drevet af erobringstrang.
Han er en fighter, som vil kæmpe for kampens skyld, og ikke nødvendigvis
for sagen. (Elliot, 1996, p.35)
Opsamling af liberalisme
Liberalismen forudsætter, at individet gennem at søge egne behov dælkket, samtidig vil tjene samfundet mest hensigtsmæssigt. Udvikling er baseret på den individuelle produktion, som sammenfalder med samfundets interesser. Konsekvensen af dette er, at de individuelle initiativer ikke må forhindres, da dette vil være ensbetydende med, at samfundsudviklingen vil blive bremset. Shumpeter mener desuden, at de problemer, der er ved kapitalismen kun er kortsigtede og opvejes af fordelene.Litteratur
Elliot, J. E. (1996): "Philosophical foundations of social Economics" fra "Social Economics, Premises, findings and policies. New Developments in Social Economics" edited by Edward J. O'Boyle (1996). London: RoutledgeFink, H., Bengt-Pedersen, C., & Thomassen, N. (1993): "Menneske Samfund Natur, indføring i filosofi". København: Nordisk Forlag A/S
Heywood, A. (1997): "Politics". London: Macmillan Press