Relativisme
Af Joachim Ohrt Fehler
Relativismen tager udgangspunkt i
at alt er relativt. Der er ifølge denne retning ingen sandheder, værdier
eller normer der har absolut gyldighed uafhængigt af personen, tid og
sted. Alt viden bliver altså lige gyldig, det er ifølge relativismen
umuligt at finde et udgangspunkt for at finde noget viden der er mere gyldigt
end andet.
De første relativister var
sofisterne. De sagde at virkeligheden er som den enkelte oplever den. Denne
retning stod i kontrast til andre filosoffer, som Sokrates, Platon, Heraklit
og Pythagoras der alle var fortalere for en absolutisme, der betyder at verdenen
har en bestemt og absolut grundorden. Diskusionen mellem relativismen og absolutismen
forgår stadigt idag i forbindelse med om vi kan få objektiv universiel
viden eller ej. Relativismen argumenterer for at det ikke er muligt at etablere
videnskaber, som positivismen der forsøger at finde en objektiv og universiel
videnskab.
Udfra relativismen bliver politiske
og moralske spørgsmål ikke besvaret udfra om de er sande eller
falske. Argumenter er nærmere en slags propaganda for at etablere sit
eget synspunkt fremfor andres. I Platons bog "Staten" findes der i
de første to kapitler en diskusion om hvad retfærdighed er. I denne
diskusion argumenterer Sokrates udfra et absolutisk synspunkt, mens sofisten
Thrasymachus tager udgangspunkt i en relativistisk argumetation. Thrasymachus
mener at retfærdighed kan defineres udfra magt. Det retfærdige er
det som de stærke gennem deres magt kan påtvinge andre gennem f.eks.
love, vold og mord. Herved bliver love i et samfund et spørgsmål
om magt fremfor en universiel moralsk retfærdighed. Tyrannen kan ses som
retfærdig fordi han gennem magt skaber retfærdigheden på hans
måde. Sokrates har en en mere idealistisk tilgang til retfærdighed.
Han siger at retfærdighed både består i det ideelle samfund
og i det fuldkomne menneske. Til spørgsmålet om dette ikke er et
utopisk mål mener Sokrates at det er vigtigt at have idealet som mål
selvom det måske ikke er muligt at nå det fuldt ud, fordi menneskene
og samfundet ikke altid er så perfekte.
Kritik af relativismen
Relativismen er blevet kritiseret for at gøre det den forkaster, nemlig at universalisere. Dette ligger i at denne retning siger at alt er relativt. Herved universaliseres det relative.Litteratur
Fink, H., Bengt-Pedersen, C., & Thomassen, N. (1993): "Menneske Samfund Natur, indføring i filosofi". København: Nordisk Forlag A/SPlaton (1973): "The Republic and other Works". New York: Anchor Press